Biuro w Teorii: Słuchanie (nie) pamięci

„Dźwięki uruchamiają pamięć, znajome odgłosy sprawiają, że coś nam się przypomina – z naszej przeszłości albo z przeszłości naszej wspólnoty. Głos też jest nośnikiem tej pamięci – opowiadając własną historię. Dźwięki mogą nam pomóc nie pamiętać albo zapominać. Istnieją miejsca, których fonosfera zaciera granice między realnym i wyobrażonym, ludzkim i nieludzkim, żywym i nieżywym.”
Wraz z Martą Michalską zapraszamy na spotkanie z autorkami dwóch wyjątkowych esejów dźwiękowych, które powstały w ramach numeru „Archiwa dźwiękowe” czasopisma „Glissando”.
„Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych” Moniki Glossowitz i Agnieszki Lniak to wieloetapowy artprojekt badawczy, w ramach którego zbierane są pamiętnikarskie narracje, archiwalia domowe, opowieści mówione oraz tworzone portrety fotograficzne kobiet pochodzących z rodzin górniczych (również górniczek!) z terenu całego województwa śląskiego.
Praca Leny Achtelik poświęcona jest cmentarzowi jako szczególnej przestrzeni archiwizowania dźwięków. Jej projekt „Funereal” osadzony jest w szerokim kontekście studiów nad śmiercią (death studies) oraz rozważań nad miejscami pamięci i tzw. pejzażami śmierci (deathscapes). Skupia się na, niejednokrotnie pomijanych, aspektach audialnych miejsc (soundscapes), związanych ze szczególną, heterotopiczną przestrzenią dawnych, zapomnianych cmentarzy. Z Leną i Agnieszką porozmawiamy o dźwiękowych przecięciach pamięci i niepamięci, a także wysłuchamy fragmentów ich audiopaperów. Rozmowę poprowadzi Marta Michalska.
Lena Achtelik
Artystka sztuk wizualnych, nekromantyczka. Absolwentka Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stypendystka programu Erasmus+ w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Stopień doktora w dziedzinie sztuki uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Mieszka i pracuje w Katowicach. Zajmuje się malarstwem, tworzy książki autorskie i małe formy przestrzenne, piecze ciastka pogrzebowe na wernisaże.
Agnieszka Lniak
Literaturoznawczyni zajmująca się badaniami dźwiękowymi i kulturą audialną. Publikowała teksty naukowe i krytyczne m.in. w Czasie Kultury, Przeglądzie Kulturoznawczym, Zagadnieniach Rodzajów Literackich, Odrze, Ruchu Muzycznym i monografiach zbiorowych. Członkini projektu badawczego „Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych” oraz techniczka projektu archiwizacji historii mówionych „Archiwum Pamięci Rybniczanek i Rybniczan”.
Marta Michalska
Doktorka historii, badaczka dźwięków w przeszłości; pisze, redaguje, czasem śpiewa. Pisze i opowiada o tym, jak doświadczamy dźwięków wokół nas oraz jak możemy badać dźwięki, które już rozpadły się w historycznym szumie. Szczególnie interesują ją tematy dźwiękowych wyobraźni w ujęciu filozoficznym oraz metody badania historii społecznej i kulturowej w XIX i XX wieku. W 2024 roku była redaktorką prowadzącą audiopaperowego numeru “Archiwa dźwiękowe” w magazynie “Glissando”.
IG: @muzonatchniuzo
KLUBBDK #2: janurz

Na rozgrzewkę roku nr 2025, w ramach cyklu KLUBBDK zapraszamy na DJ set osoby ludzkiej o pseudonimie: janurz.
Set będzie miał przede wszystkim charakter wypoczynkowy. Można leżeć.
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
janurz – absolwent Gimnazjum nr 25 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Staszica w Sosnowcu. Wpółprcował z labelem MMODEMM, pełniąc rolę rezydenta przestrzeni Office du Pain na początku działalności labelu. Od lat współtworzy kolektyw Floppy Disk Records z Frankfurtu nad Menem. Ostatnio pozostaje pod wpływem inspiracji czynnikiem chłodniczym R32, stosowanym w pompach ciepła i znanym ze swojej neutralności w zakresie wpływu na środowisko naturalne. W bardziej konkretnym ujęciu oznacza to, że stara sb być chłodny jak to, niezależnie, czy sięga po płyty z zimną falą, czy electroswingiem. Członek kolektywu HICA
Biuro Otwarte: GR/ST Grzegorz Stępień | 13.12.2024 godz.19:00

W ramach programu Biuro Otwarte zapraszamy na finał mikrorezydencji katowickiego perkusisty i twórcy dźwiekowego GR/ST. Grzegorz Stępień współpracował z projektami takimi jak Fonogon, KSY, ARRM; występował solowo pod różnymi aliasami oraz tworzył muzykę na potrzeby wystaw i animacji. Aktualnie pracuje nad debiutanckim wydawnictwem duetu ŚWIĘTO.
W trakcie swojej mikrorezydencji GR/ST w BDK opracuje elektroakustyczny set na elektryfikowany zestaw perkusyjny, inspirowany sceną Illbientową oraz muzyką na pograniczu ambientu i rytmicznego noise’u. Występ ten zostanie zrealizowany z wykorzystaniem wielokanałowego systemu BDK.
13.12.2024 r. godz. 19:00
Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO
Wstęp wolny
Wydarzenie dofinansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu#KPOdlakultury
Tracklista #19: Muzyka ciszy (wykład)

Tracklista #19: Muzyka ciszy (wykład)
Kiedy: 5.12.2024 g. 18:00
Biuro Dźwięku Katowice,
Plac Sejmu Śląskiego 2,
II p. Katowice Miasto Ogrodów
Wstęp wolny!
Kompozycje muzyczne przechowują ciszę w urywkach i dyskretnych partiach – jako piano, diminuendo i inne odsłony alfabetu ciszy. Z drobnych elementów: sprężynek, miniaturowych śrubek, przekładni i kół zębatych – z ledwo słyszalnych nut i zawieszeń – powstaje muzyczna maszyna do ciszy. Muzyka skolonizowała sposób myślenia o organizacji i sensie dźwiękowych spektakli, w których cisza pełni funkcję figury, elementu, przestrzeni pomiędzy nutami, a nie głównej treści. TRACKLISTA – to seria wykładów multimedialnych Marcina Dymitera dotyczących istotnych kierunków w muzyce oraz sound arcie jako gałęzi sztuki współczesnej. Spotkania koncentrują się na kluczowych zagadnieniach i zjawiskach w muzyce XX i XXI wieku. Uzmysławiają, że muzyka jest też zapisem estetycznych i społecznych przemian, polem eksperymentów formalnych i technologicznych poszukiwań. Prezentowane nagrania przekraczają standardowe myślenie o gatunkach muzycznych. Tracklista ma inspirować do wymiany myśli, a także przybliżać wielowymiarowość kultury audialnej.
Do tej pory Tracklista była prezentowana w formie cyklu spotkań lub pojedynczych wykładów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, ASP w Katowicach i Gdańsku, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Biurze Dźwięku Katowice, katowickim Medialabie, Teatrze w Oknie (Gdańsk), CAFE SZAFA (Gdańsk), Galerii EL (Elbląg), Muzeum Miasta Gdyni, NOSPR (Katowice). Ukazała się także publikacja „Dźwięki i szwy” (2015), wydana przez BWA w Tarnowie, będąca zbiorem tekstów i podsumowaniem cyklu spotkań.
Wydarzenie finansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu #KPOdlakultury
Biuro Otwarte: Agata Dyczko brzuch tauzena

𝘣𝘳𝘻𝘶𝘤𝘩 𝘵𝘢𝘶𝘻𝘦𝘯𝘢 𝘵𝘰 𝘮𝘪𝘦𝘫𝘴𝘤𝘦 𝘣𝘭𝘪𝘴𝘬𝘪𝘦
𝘸𝘺𝘴𝘵𝘢𝘳𝘤𝘻𝘺 𝘸𝘺𝘫𝘴́𝘤́ 𝘻 𝘬𝘭𝘢𝘵𝘬𝘪 𝘳𝘰𝘻𝘦𝘫𝘳𝘻𝘦𝘤́ 𝘴𝘪𝘦̨
𝘢𝘭𝘣𝘰 𝘴𝘵𝘰𝘫𝘢̨𝘤 𝘯𝘢 𝘣𝘢𝘭𝘬𝘰𝘯𝘪𝘦 𝘱𝘰𝘥𝘯𝘪𝘦𝘴́𝘤́ 𝘬𝘰𝘴𝘻𝘶𝘭𝘬𝘦̨
𝘪 𝘴𝘱𝘰𝘫𝘳𝘻𝘦𝘤́ 𝘸 𝘱𝘦̨𝘱𝘦𝘬
𝘫𝘢𝘬𝘪𝘦𝘨𝘰 𝘬𝘰𝘭𝘰𝘳𝘶 𝘫𝘦𝘴𝘵 𝘥𝘻𝘪𝘴́ 𝘱𝘢𝘱𝘳𝘰𝘤𝘩𝘵𝘢𝘶𝘻𝘦𝘯 𝘮𝘢 𝟣𝟢𝟢𝟢 𝘵𝘸𝘢𝘳𝘻𝘺,
𝟧𝟣 𝟪𝟫𝟣 𝘯𝘰́𝘨, 𝘫𝘦𝘥𝘦𝘯 𝘣𝘳𝘻𝘶𝘤𝘩
Zapraszamy do wspólnego odbioru Instalacji dźwiękowo- zapachowej z materiałami zebranymi w trzewiach katowickiego Osiedla Tysiąclecia (w stawie Maroko, na korytarzach i w przejściach podziemnych i pod mokrymi liśćmi).
Podwodne dźwięki zostały zarejestrowana za pomocą hydrofonów. Instalacja zostanie zaprezentowana na wielokanałowym soundsystemie BDK.
Prezentacja: 28.11.2024 r. godz. 18:00
Wstęp wolny!
Biuro Dźwięku Katowice,
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO
Wydarzenie dofinansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu#KPOdlakultury
KlubBDK #1: DTEKK

Rozpoczynamy nowy program KLUBBDK – cykl dedykowanych setów dj’skich, których charakter każdorazowo określa formę słuchania.
Naszym pierwszym gościem będzie DTEKK, którego set ustawi Was w pozycji horyzontalnej.
Biuro Dźwięku Katowice: 15.11.2024 g.19 – 21
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
Dtekk (Jędrzej Dondziło) to DJ, promotor i aktywista na rzecz kultury i okazjonalny radiowec. Białostoczanin z krwi i kości. Pomysłodawca, koordynator i dyrektor programowy Up To Date Festival. Współzałożyciel i booker klubu FOMO. Współtwórca kolektywu i wytwórni płytowej Technosoul. Inicjator hasła Pozdro Techno oraz cyklu wydarzeń pt. Salon Ambientu i Secret Location. Pierwsze kroki stawiał w klubie Metro. Na przestrzeni lat Dtekk był wielokrotnie nagradzany zarówno za swoją działalność promotorską (np. Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Białegostoku) jak i muzyczną (DJ numer 1 w Polsce w plebiscycie portalu muno.pl). Niejednokrotnie reprezentował artystycznie Białystok, Województwo Podlaskie i Polskę (m.in. na światowych targach EXPO w Mediolanie). Jego sety, grane głównie z płyt winylowych, z jednej strony prezentują szeroki przekrój tego, co najlepsze w muzyce techno i electro, z drugiej – bliski jest mu ambient i muzyka eksperymentalna. Specjalne miejsce w repertuarze Jędrzeja ma italo disco. W jego filozofii występów bardzo ważne jest umiejętne balansowanie pomiędzy autentycznym poszukiwaniem najgłębszych form artystycznego wyrazu a zarażaniem ludzi miłością do muzyki. Jędrzej miał okazję występować praktycznie w całej Polsce. Grał również na najważniejszych polskich festiwalach muzycznych jak Unsound, Audioriver, Tauron Nowa Muzyka, Up To Date, Garbicz, a także wielokrotnie za granicą (m.in. w Berghain, Ohm, Suicide Circus, Gare Porto czy krajach takich jak Wielka Brytania, Włochy, Litwa, Ukraina, Białoruś, Słowacja).
http://soundcloud.com/dtekk
http://www.facebook.com/dtekkPL
http://www.mixcloud.com/dtekk1
http://www.uptodate.pl
http://www.facebook.com/fomoklub
Ambientowa sesja audiowizualna CISZA

Biuro Dźwięku Katowice w ramach programu Biuro Otwarte zaprasza na spotkanie z krakowskim środowiskiem ambientowym. W ramach operacji CISZA prezentujemy odsłuch trzech wypoczynkowych live’actów.
23.11.2024, godz. 19-21
W rolach głównych:
Eta Hox, Daniel Szlajnda oraz Paweł Pruski.
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Można przynieść własne akcesoria wypoczynkowe (poduszki, śpiwory itp.).
Eta Hox – DJ’ka, producentka, promotorka i dziennikarka muzyczna, od ponad dekady zaangażowana w rozwój polskiej sceny klubowej. Związana z Silent Booking Agency, Callme Records i Radiem Kraków, w przeszłości współtworzyła kolektywy DJ-skie Techno Techyes i Deep Impact. Od samego początku obecności na scenie jej znakiem rozpoznawczym była wyróżniająca się selekcja, której poświęca bardzo dużo czasu. Przygodę z DJ’ingiem rozpoczynała od winylowych sesji sound systemowych oraz prowadzenia w legendarnej „radiofonii.” audycji na temat dubu i dub-techno. Te surowe i przestrzenne gatunki cały czas rezonują w jej podejściu do muzyki. Przez wiele lat współtworzyła także kolektyw Deep Impact, z którym zorganizowała kilkadziesiąt wydarzeń. Do 2024 r. była współtworzyła nieistniejący już kolektyw Techno Techyes – platformę promującej polskich DJ’ów i producentów. Swoimi setami supportowała takich artystów jak The Bug, Dasha Rush czy Xhin. W 2024 roku wydała swój debiutancki numer “E (one single point)” nakładem własnej wytwórni Callme Records, otwierając tym samym w swojej karierze rozdział producencki. Razem z Pawłem Pruskim prowadzi niezależną ambientową agencję Silent Booking, która zajmuje się promowaniem muzyki ambientowej w Polsce. Od 2024 występuje również z eksperymentalno-ambientowymi live actami.
https://silent-booking.com
https://soundcloud.com/etahox
https://www.instagram.com/etahox
Daniel Szlajnda – muzyk i kompozytor, znany na scenie klubowej ze swoich licznych wydawnictw oraz DJ setów pod pseudonimem Daniel Drumz. Pod swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem zadebiutował w 2020 roku albumem „Komorebi” – materiałem, zainspirowanym procesami cyklicznymi, które zachodzą w przyrodzie oraz samą naturą – zarówno w swojej pięknej i delikatnej postaci, jak i tej brutalnej
i bezwzględnej, napędzanej silną wolą przetrwania.
http://www.danieldrumz.com
http://danielszlajnda.bandcamp.com
Pruski – producent i kompozytor muzyki elektronicznej, specjalizujący się w ambientowych i eksperymentalnych brzmieniach, od lat tworzy unikalne kompozycje, które łączą organiczność z subtelną warstwą syntetyczną oraz nagraniami terenowymi. Twórczość Pruskiego przybiera różnorodne formy – od koncertów, przez wystawy galeryjne, udźwiękowienia filmowe, po albumy producenckie. Do tej pory wydał siedem albumów, współpracując z brytyjską wytwórnią Whitelabrecs, włoską Crisalisound oraz polską Four Tapes Rec. Występy Pruskiego to unikalne, improwizowane doświadczenia dźwiękowe, które harmonijnie łączą się z przestrzenią wizualną. Koncertował na licznych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. na Festiwalu Ambientalnym, Freeform Festival, Tauron Festiwal, a także w Chinach, Włoszech, Niemczech, Norwegii i Czechach. W swojej twórczości Pruski łączy praktykę muzyczną z solidnym zapleczem teoretycznym, wykorzystując własnoręcznie zaprojektowany system modularny, co nadaje jego brzmieniom wyjątkowy charakter. Jego zainteresowania teoretyczne obejmują związki probabilistyczne, które wplata w swoje kompozycje, wprowadzając element zaskoczenia i nieprzewidywalności.
Tracklista #18: Ambient, soundtrack do czasów przebodźcowania (wykład)

Tracklista #18: Ambient – soundtrack do czasów przebodźcowania (wykład).
Kiedy: 14.11.2024 g. 18:00
Biuro Dźwięku Katowice,
Plac Sejmu Śląskiego 2,
II p. Katowice Miasto Ogrodów
Wstęp wolny!
W 2009 roku firma Muzak ogłosiła bankructwo. Chociaż holding aplikujący muzykę przestrzeniach publicznych przestał istnieć, po korporacji pozostały interesujące dokumenty dźwiękowe, m.in. Stimulus Progression (1970) czy Muzak – How Our Music Works (1984). Ślady cywilizacji centrów handlowych, która podniosła pracę nad oprawą dźwiękową sprzyjającą konsumpcji do rangi „nauki”. Jednak ambient przetrwał ze swoją techniką powtarzanych fraz elektronicznych oraz operowania barwą. W pewnych kwestiach jest bliski minimal music (repetycja, delikatne i pulsacyjne zmiany w zakresie partii rytmicznych). Muzyka buduje atmosferę i przestrzeń. Ambient – czy to już gatunek tylko historyczny, czy wciąż może żywy soundtrack do czasów przebodźcowania?
TRACKLISTA – to seria wykładów multimedialnych Marcina Dymitera dotyczących istotnych kierunków w muzyce oraz sound arcie jako gałęzi sztuki współczesnej. Spotkania koncentrują się na kluczowych zagadnieniach i zjawiskach w muzyce XX i XXI wieku. Uzmysławiają, że muzyka jest też zapisem estetycznych i społecznych przemian, polem eksperymentów formalnych i technologicznych poszukiwań. Prezentowane nagrania przekraczają standardowe myślenie o gatunkach muzycznych. Tracklista ma inspirować do wymiany myśli, a także przybliżać wielowymiarowość kultury audialnej.
Do tej pory Tracklista była prezentowana w formie cyklu spotkań lub pojedynczych wykładów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, ASP w Katowicach i Gdańsku, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Biurze Dźwięku Katowice, katowickim Medialabie, Teatrze w Oknie (Gdańsk), CAFE SZAFA (Gdańsk), Galerii EL (Elbląg), Muzeum Miasta Gdyni, NOSPR (Katowice). Ukazała się także publikacja „Dźwięki i szwy” (2015), wydana przez BWA w Tarnowie, będąca zbiorem tekstów i podsumowaniem cyklu spotkań.
Wydarzenie dofinansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu #KPOdlakultury

Zapraszamy na podsumowanie Mikrorezydencji Piotra Wojtczaka – katowickiego twórcy dźwiękowego, znanego ze swoich wieloletnich działań artystycznych (m.in. AARPS, Modulartelevision, KURA). W półmroku i gęstej mgle zaprezentuje potencjał psychoakustycznych doświadczeń dźwiękowych przy pomocy wielokanałowego systemu BDK.
8 listopada 2024 r. o godz. 19:00
Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. Biuro Dźwięku Katowice
Wstęp wolny!
Piotr Wojtczak w swojej twórczości wykorzystuje syntezatory analogowe, samplery, efekty i mikser. Jego muzyka, początkowo inspirowana produkcjami klubowymi, ewoluowała w kierunku eksperymentów z formą i nieskrępowanych konwencjami poszukiwań poczucia bezczasu, ulotnych zdarzeń i detali w często surowej materii dźwiękowej. Podczas występów na żywo, często wykorzystuje sprzężenie zwrotne i elementy improwizacji, swobodnie poruszając się pomiędzy subtelnym minimalizmem a gęstym, wielowarstwowym, neurotycznym i ekspresyjnym krajobrazem dźwiękowym.
Jest regularnym uczestnikiem wydarzeń Biura Dźwięku Katowice od początku funkcjonowania projektu. Występował między innymi na festiwalach: Unsound, Sanatorium Dźwięku, Ars Independent, JazzArt, Fonomo, Nowa Muzyka, Mózg Festival i Boiler Room oraz w kultowych klubach, takich jak berliński Ohm, poznański Las czy warszawski Pogłos.
soundcloud.com/aarps
facebook.com/aaarps
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w wielokanałowym systemie nagłośnieniowym. Każda rezydencja zakończona jest publiczną prezentacją. Dotychczas odwiedzili nas:
Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański, Mikulas Odehnal aka Lisaj, Paulina Pikiewicz, Krajobrazy, Paweł Janicki oraz Moniké.
Wydarzenie dofinansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu #KPOdlakultury
Halny: Lukáš Jiřička + Jacek Sienkiewicz

„Halny” to druga część swobodnej trylogii stworzonej we współpracy reżysera Lukáša Jiřički i kompozytora Jacka Sienkiewicza z trio aktorów, performerów i improwizatorów głosowych. Trylogia koncentruje się na trzech różnych formach kryzysu, załamania i dewastacji psychiki, przyjaźni, wiary i natury.
„Halny” przedstawia spuściznę literacką postaci polskiego modernizmu – Tadeusza Micińskiego. Kompozycja będzie balansować na pograniczu współczesnej abstrakcyjnej elektroniki, muzyki klasycznej z elementami muzyki ludowej z pogranicza polsko- słowackiego oraz death metalu. Swoich głosów użyczyli aktorzy Mirosław Zbrojewicz i Klara Bielawka oraz dwoje wokalistów Antoni Beksiak (improwizator głosu) i Tomáš Mitura (czeski wokalista death metalowej grupy Sněť i punkowego zespołu Vole, który jest również cenionym malarzem młodego pokolenia). Jest to grupa wykonawców, którzy są w stanie opanować szeroki zakres podejść zarówno do głosu, jak i gestu ciała.
Kompozycja zostanie zaprezentowana publiczności 31 października o godz. 18:00 jako przestrzenna instalacja dźwiękowa na wielokanałowym Soundsystemie BDK 2.0.
Wyprodukowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach cyklu Nowe Słuchowiska.
Wydarzenie dofinansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu #KPOdlakultury
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Biuro Dźwięku Katowice (Katowice Miasto Ogrodów IK II p.)
Plac Sejmu Śląskiego 2
Lukáš Jiřička – dramaturg teatralny, reżyser projektów radioartowych (przede wszystkim dla Czeskiego Radia), twórca instalacji galeryjnych i filmów oraz publicysta (A2, HIS Voice, Respekt, Souvislosti, Hospodářské noviny, Glissando, Didaskalia, Ultra Sounds, Oáza neklidu itp.). Studiował literaturę porównawczą na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Karola w Pradze oraz dramaturgię na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, gdzie uzyskał także stopień doktora. W ramach studiów odbył staże w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie był asystentem Krystiana Lupy, oraz w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Giessen. Jest jednym z dramaturgów festiwalu muzyki „innej” Stimul w Pradze. Pracuje jako redaktor i tłumacz z języka polskiego. Jest autorem książek Identita v době otřesu /Skici o současném polském divadle/ [Tożsamość w czasach przewrotu /Szkice o współczesnym teatrze polskim, NAMU, 2010] i Dobyvatelé akustických scén /Zdobywcy scen akustycznych, NAMU, Praga, 2015 oraz Instytut Teatralny, Warszawa, 2018/. Współpracował z takimi reżyserami jak Andreas Ammer /DE/, Edit Kaldor /HU/, Petra Tejnorová /CZ/, Matyáš Dlab /CZ/ i Magda Stojowska /PL/, z duetem choreograficznym VerTeDance czy z grupami Handa Gote czy 420PEOPLE . Pracował nad kompozycjami radiowymi – głównie dla Radia Czeskiego – z takimi kompozytorami jak Jacek Sienkiewicz /PL/, Kevin Drumm /USA/, Robert Piotrowicz /PL/, Paul Wirkus /DE/, Jára Tarnovski /CZ/ czy z twórcą filmów eksperymentalnych Martinem Ježek /CZ/ i reżyser Tomáš Procházka /CZ/. Oprócz pracy dla radia i galerii realizuje filmy eksperymentalne z Martinem Ježkiem /CZ/ (Jak se dělá počasí, Hra na ohradu) i Petrem Šprinclem /CZ/ (Morava, krásná zem). Wykłada na Wydziale Filmu i Telewizji oraz na Wydziale Teatru Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest dramaturgiem platformy performatywnej Terén w Brnie.
✹✹✹
Jacek Sienkiewicz to jeden z pionierów i najważniejszych postaci polskiej sceny elektronicznej ostatnich dwóch dekad. Zaczynając od wczesnych brzmień acid i rave, a w ostatnich latach skłaniając się ku zaawansowanym, dźwiękowym eksperymentom, jest autorem kilku albumów i ponad 50 winylowych singli, których zawartość rozpięta jest pomiędzy minimal techno, a abstrakcyjnymi ambientowymi impresjami. Zawsze kroczący swoją drogą, rozwija swoje charakterystyczne brzmienie poza dominującymi trendami. Od 1999 prowadzi swoją wytwórnię Recognition, za pośrednictwem której odkrywa i promuje nietuzinkowych polskich artystów.